SO2: Je v pořádku, když vážnou postavu (třeba Hamleta) hraje herec s jinakostí? Je v pořádku, když herec bez jakéhokoli handicapu hraje postavu s postižením?

V divadle je běžné, že herec představuje někoho jiného; někoho, kým sám ve skutečnosti není. Jsou v tom nějaké hranice, které by se neměly jen tak překračovat?

Rozhovor s profesionální tanečnicí, CZ

V – výzkumnice, T – tanečnice

VýzkumniceJak jsi vnímala, že herci s jinakostí ztvárňují vážné postavy, které v předloze žádnou jinakost nemají? 

AvatarNad tím jsem se nijak nepozastavovala.

AvatarA potenciální situace, kdy herec s hendikepem hraje naopak komickou postavu?

AvatarTaky v pohodě, kdybych na něm viděla, že se za to nestydí, že je to součást jeho vyjádření. Ale nemohl by z toho ten režisér dělat nějaký výsměch, muselo by to být nějak citlivě pojaté.

AvatarA jak nahlížíš opačnou situaci, když člověk bez hendikepu hraje postavu s hendikepem?

AvatarPro mě je to taky v pohodě. Ale zajímalo by mě, co by tomu říkali lidé s hendikepem, to je asi dost na nich. Jestli je to pro ně v pohodě, já k tomu nemám co říkat.


Monology

Já si myslím, že to je oboustranně úplně v pořádku. Zvlášť tady jsme to mohli vidět – když byl ten Kreon zdvojený, tak to byla jakoby jedna postava a každý herec tomu dal svoji kvalitu. A dohromady to dávalo smysl. žena, CZ
Podle mě to funguje oběma způsoby, a myslím si, že když neexistují limity, člověku to dodá kuráž. Je pěkné, jak se všichni zapojují a každý dostane šanci se přidat. Třeba včera na Frankensteinovi to bylo úžasně vidět. žena, UK
Pokud máte divadelní hru nebo film, do kterého potřebujete herce s postižením, použijte herce s postižením. Neobsazujte intaktního herce, herců s postižením je přece spousta. žena, UK

No, osobně to můj názor na tu divadelní hru nijak nemění. Mám radost, když vidím, že jsou zastoupení různí herci a stávají se normou, protože prostě málokdy vidíte herce s postižením v divadelní hře, nebo třeba i ve filmu nebo televizi. A když už tam herec s postižením je, většinou se to nějak toho postižení týká. Takže bylo hezké vidět herce s postižením v obyčejných scénách.studentka divadelní vědy s jinakostí, UK

Když režisér řekne intaktnímu herci: ‚Udělej člověka s DS,‘ a on začne dělat blbosti a třeba nějaké hloupé zvuky, tak to nikdy nebude dobré. Ale kdyby to precizně nastudoval, tak to může být dobré… Asi záleží, proč to děláš. Předpokládám, že by to bylo z toho důvodu, aby na jevišti byla ta jinakost, ale během zkoušení ti ten člověk rozuměl a nemusel jsi na něj uplatňovat nějaký jiný přístup.studentka divadelní vědy, UK

Když nám náš režisér oznámil, že budeme dělat Shakespeara a Hamleta, tak jsem se celkem polekal. Řekl jsem si: „Propánakrále!“ Ale je to vážně úžasný – všichni se dokázali naučit svoje repliky ve staré angličtině. Úplně tím překonali moje očekávání. Takže jsem si uvědomil, že i já sám se mám ještě co učit. dobrovolník Blue Apple Teatre

Ano, rozhodně. Tak třeba v Blue Apple jsme v minulosti hráli mnoho klasických Shakespearových her. Vnímám tyto lidi spíše jako někoho s úžasnými schopnostmi, než neschopnostmi, tedy hendikepem. A to, co dokážou vnést do jakéhokoli scénáře, je něco úplně jiného, než co tam vnáší mnoho jiných herců. Podle mé zkušenosti na jevišti působí skvěle a pokaždé přinesou svěží přístup. sponzor Blue Apple Teatre

Další Sokratovské otázky:

Zajímá nás, jak se Vám web líbí.
Stačí vyplnit jednoduchý dotazník, zabere to sotva minutu.